Jump to content
jerkbait.pl - spinning, baitcasting, flyfishing

Recommended Posts

Na takie pytanie trudno znalezc jednoznaczna odpowiedz - przy takim dobieraniu na granicy moze wystarczyc, ze ktos troche wiecej wazy albo wrzuci troche wiecej gratow (np. wyprawa na 3 dni) a juz nie bedzie dobrego plywania.
Pomijajac juz ze nie jest dobrze gdy silnik jest zaprojektowany do plywania na max wychyleniu manetki.

Gumo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na razie mojego Zodiaka 430 dzielnie pcha 5km Mariner ale w przyszłym roku muszę zainwestować w 15km bo nuda zalatuje w czasie przelotów :D .Duży ciężki ale w miarę wygodny . B)
.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Też bym celował w okolice 20-25 KM

P.S. Ten uchwyt trollingowy jest przyczepiony do stelaża od krzesła?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Monk to jest osobny patent w podłodze :D bez tego kije już bym dawno połamał.
Tornado a jak ze spalaniem duża jest różnica pomiędzy 15 a 20 km?
O 25 czy 30 to nawet nie myślę bo bym chyba pawęż wyrwał .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Do Zodiaca 430 silnik 25 koni powinien być lepszy niż 15. Chyba ze faktycznie będę na nim 2 osoby i nieprzesadzona ilość gratów, wtedy 15 może zda egzamin. Jaki masz model Zodiaca ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chłopaki czy warto kupić ponton o długości 390cm do silnika suzuki 9,9km , żeby swobodnie pływać w dwie osoby w ślizgu na dużej rzece ???.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krystian zawsze możemy się spotkać i użyczę Ci pontonu to sobie silnik przetestujesz B)
Najlepiej to sprawdzić i przekonać się na własne oczy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
a jak ze spalaniem duża jest różnica pomiędzy 15 a 20 km?

Witam

Może nie udzielę, aż tak fachowej czy miarodajnej odpowiedzi typu 1,2l czy np. 2litry na cały dzień, ale spróbuję pomóc.
A więc jeśli chodzi o silnik czterosuwowy to Honda jak i Yamaha 15KM i 20KM to te same silniki te same bloki te same cylindry a więc i ta sama pojemność choć z tej samej pojemności można uzyskać o 5KM więcej.
Teraz o spalaniu; przez jakiś chyba rok użytkowałem 15KM dwusuwowy silnik {tylko jak znaleźć punkt odniesienia, może jezioro na którym pływam to zalew Siemianówka a więc nie jest to kałuża, czas jaki spędzam na wędkowaniu-pływaniu to 6-8godz. kiedyś dużo dużo... :wacko: więcej}. Sześciogodzinne standardowe wędkowanie to od 3l do 4l, zdarzało się i mniej 2,5l rarytas { wtedy więcej łowię, nie uprawiam motorowodniactwa typu ślizgi :D } choć zdarzało się i 8-10l wypalić na cały dzień wędkowania i 2,3 przeloty w ślizgu.
Choć to co napisałem to nie jest miarodajne bo rzeczni lub ,,wielko jeziorowcy potrafią wypływać i do 20l paliwa.
Czterosuwy; użytkowałem dwa Honde i Yamahe po 20KM te same jezioro i nigdy nie wypływałem więcej jak 5l,6l standardem jest 3l, 4litry a bywało, że tylko 2l wypływałem na 20KM silniku {metoda spinningowa nie troling}.
Pozdrawiam
Ps. Mam nadzieję, że po części pomogłem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fakt że najlepiej sprawdzić.
Na 90% pójdzie w ślizgu z 2 osobami.

Ja bym proponował przeróbkę z 9.9km na 15km - w serwisie koszt pewnie koło 100-200zł. Wiele 2-suwów np. Yamaha 9.9 można przerobić na 15 koników w 20 minut, możesz też podjąć próbę samodzielnie, są opisy na forach motorowodnych

3,6m Quicksilver na silniku 9.9hp wchodzi w ślizg z 3 osobami z małą ilością gratów.

Pozdro
ictus

Share this post


Link to post
Share on other sites
Co z czym wchodzi w ślizg ....to zależy od kilku czynników, lecz najważniejszy jest stosunek wyporności (wagi) do mocy silnika. Przy w miarę prawidłowym od pływania w ślizgu kształcie kadłuba wzór na prędkość z jaką powinna pływać jednostka jest :
Przykład dla łodzi o wadze 400kg i silniku 15kM.
Wagę łodzi wraz z załogą, silnikiem, paliwem, wędkami itd. należy podzielić przez moc w koniach mechanicznych....czyli 400kg podzielić przez 15kM = 26,666. Następnie obliczyć pierwiastek 2 stopnia z otrzymanej liczby ....czyli pierwiastek z 26,666 = 5,164.
Teraz należy podzielić liczbę 100,34 (stała) przez wynik pierwiastka czyli przez 5,164 i otrzymujemy prędkość 19,431 knot(węzłów) czyli 35,99 km/h. (1 węzeł = 1,852 km/h). Proste ale się sprawdza :mellow:. Większość takich małych jednostek żeby wejść w ślizg potrzebuje przekroczyć 25 km/h
Następnym czynnikiem jest odpowiedni dobór śruby ( średnica i skok), a dalej zaczyna się wyższa szkoła ..czyli poślizg na śrubie, zmniejszona prędkość napływu wody na śrubę, ekspozycja śruby, współczynnik pełnotliwości kadłuba, stosunek wyporności do długości...oraz ogólnie pojmowana :Dzielność morska jednostki
Temat jest tak samo nieobliczaly jak zachowanie się fal na wodzie i przy takich małych łódkach należy go bardziej traktować doświadczalnie niż obliczeniowo ...ale podany wyżej wzór w 90 % się sprawdza.


Share this post


Link to post
Share on other sites
Po pierwsze (choć nie wiem, co to znaczy „większość jednostek”) większość pontonów nie musi przekraczać 25km/h, żeby wejść w ślizg. Po drugie te wyliczanki pomijają bardzo istotny aspekt, jakim jest kształt kadłuba i sztywność konstrukcji. Pontony mają niższą Vmax niż łodzie o podobnej wielkości . Kiedyś bodajże na motorowodne.pl były do ściągnięcia wyniki testów Yamahy dla różnych jednostek, z rożnymi silnikami. Polecam lekturę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chciałbym zobaczyć łódź 400kg na 15koniach w ślizgu i prędkości 35km/h :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
[quote]
Chciałbym zobaczyć łódź 400kg na 15koniach w ślizgu i prędkości 35km/h :huh:
[/quote]
Patu te 400kg to nie masa samej łodzi tylko:
łódka 4m(120kg) + 2 wędkarzy w pełnym rynsztunku (200kg) + silnik 15KM(60-70kg) + paliwo,cuma itd. także śmiało poleci w ślizgu te 35km/h ;) :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Patu to taki nawodny u-boot do taranowania innych łodzi :mellow:
A tak na poważnie to K2K2 pewnie miał na myśli łódź np.:200kg + załoga.
A to jak wiemy np.: SportYach 410/200kg + załoga 2rosłych panów i mamy 400kg z dużymi groszami {a tu już zależnie od wielu czynników może być szybciej lub wolniej} troszke się spóźniłem

Share this post


Link to post
Share on other sites
Chciałbym zobaczyć łódź 400kg na 15koniach w ślizgu i prędkości 35km/h

Ostatnio plywalem takim czyms - łodka ok 200kg, silnik 15KM rzedu 50kg, Paliwo 12kg, obsada w pelnym rynsztunku - ok 200kg, kotwica 10kg, graty powiedzmy 20kg.
Wychodzi razem...492...blisko pół tony. Dobrej klasy silnik 15KM rozpedzal to spokojnie do tych 35km/h. Oczywiscie w niezlych warunkach meteo...przy sporych falkach wygladalo to juz na walke o zycie....nie mowie ze nie bylo probowane ale tak to wygladalo.... <_<

Gumo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tego to ja sam nie wiem. Ten wzór to jest coś na podobę zaklęcia z Harego Pottera ...ale działa ..co łatwo sprawdzić podstawiając dane swojej łódki.
Nie ma w nim nic o geometrii kadłuba, ani stosunku wyporności do długości kadłuba .... a działa i dla celów wędkarskich wystarczy, żeby określić moc silnika.
Po przekształceniu żeby dobrać silnik do żądanej prędkości wygląda to tak:
MOC(kM) = ( żądana prędkość węzły)do kwadratu, razy waga łódki (z silnikiem,załogą itp) i całość podzielić przez 10068,42.
Sprawdzajcie. :D
Mam łódkę 260 kg + 100 kg(honda40)+60(paliwo i aku)+ 2 wędkarzy ze sprzętem+kotwice itp = daje 620 kg. Ze wzoru wychodzi 47,2 km/h ....i ona tak pływa.

Ps. 1 węzeł to 1,852 km/h

Share this post


Link to post
Share on other sites
ja nie znam się na wzorach, ale dobierając silnik do mojego pontonu (Novurania 3,9m, masa samej krypy 100 kg, podłoga - panele ze sklejki + sztywny, drewniany kil pod podłogą i oczywiście dno V + silnik 38kg) opierałem się na opisie producenta.

Na tabliczce opisującej ponton w polu moc silnika napisali max 35kM.

Wyszedłem z założenia, że jeżeli wezmę silnik około połowy tej mocy, to już da się trochę popływać.

Trafiłem prawie idealnie ponieważ:

Ponton ważący razem z dwoma osobami około 270 - 300kg wchodzi w ślizg bez problemu, razem z klamotami - 2 x cuma, paliwo 25kg, silnik elektryczny + 2 x aku po 30kg i oczywiście prowiant, wędki oraz piwo bezalkoholowe :mellow:, razem masa prawie 400kg.

Silnik 2-suw, Evinrude, 15kM, daje radę, że aż miło. W tym roku ciągał dzieci w dmuchanym kole, zabawy po pachy :mellow:

Myślę, że podstawowym czynnikiem, od którego zależy czy ponton wchodzi w ślizg czy nie będą w kolejności:

- stosunek mocy silnika do masy którą ma poruszać - u mnie 0,375 kM na 10kg masy
- kształt dna i ogólna sztywność konstrukcji
- rozłożenie masy na pontonie
- umiejętne (łagodne) rozpędzanie pontonu,

Nie wiem, czy komuś te informacje pomogą, ale tak to wygląda u mnie.
Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przepraszam że ponawiam pytanie ale czasu mam niewiele bo ponton czeka na mnie .

Panowie chciałbym uzyskać szybkie ale rzeczowe odpowiedzi.

Czy ponton o długości 380cm + suzuki 9.9km wejdzie w ślizg w dwie osoby+troszke gratów czy raczej brać ponton 360cm ???
Nie ukrywam że zależy mi na przestrzeni w pontonie jak i na przemieszczaniu się nim.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wejdzie, ale tylko w sprzyjających warunkach. Jak będzie fala, wiało itd to będzie problem.
Wniosek: Brać 380cm ale silnik 15-20 KM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rzeczowo to wyglada tak, ze pkt nr 1 pozostaje w pewnej opozycji do pkt nr 2 (przestrzen w pontonie/dobranie silnika) .

Ja, obojetnie na ktory z tych pontonow bym sie zdecydowal, wzialbym do tego 15KM...chyba ze wagowo porownywalnie wypadalby jakis silnik o wiekszej mocy - wtedy wiekszy.

Gumo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dlatego ja proponowałem Krystianowi 360cm by łatwiej się było rozbujać...sam do małych ludzi też nie należy :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...