ictus 1,639 Report post Posted November 17, 2011 Ja jak pływam sam (8km na 3,1m) to nie siedzę na rufie tylko bliżej środka na podłodze i ponton wchodzi w ślizg bez problemu. Przy 2 osobach z gratami moim zdaniem powodem problemów z wejściem w ślizg jest zbytnie zanurzenie rufy. Kąt natarcia na wodę dna pontonu powinien być jak najostrzejszy. Dociążając dziób zmniejszasz ten kąt. Trzeba tylko uważać żeby dociążając dziób nie przesadzić zanurzając pływak na dziobie w wodę. W uproszczeniu ponton musi przebić się przez falę którą sam tworzy przed dziobem. Tu jest to pobieżnie wyjaśnione http://www.marecki.user.icpnet.pl/slizg.htm Share this post Link to post Share on other sites
krzysiek 2,715 Report post Posted November 18, 2011 Jest dokładnie, jak mówisz. Jeżeli trym jest ręczny, to jesteśmy skazani na pływanie na jednym ustawieniu. Przy dużych obciążeniach łajby do startu należy dociążyć dziób, żeby „wyciągnąć” rufę z wody. Jest zdecydowanie najbardziej obciążona (silnik, sternik, szpej). Najpierw ponton lekko staje dęba, potem rufa się wynurza. Jak zaczynamy się ślizgać, wtedy balast trzeba przesunąć na rufę, żeby nie „topić” dziobu. Odpowiednio odciążony dziób powoduje szybkie przyspieszenie pontonu. Przy dużych obciążeniach (w dwie osoby) jest trochę gimnastyki, ale da się. Przy małych sternik musi usiąść w odpowiednim miejscu, za to odchodzi problem z opornym wchodzeniem w ślizg. Share this post Link to post Share on other sites
ictus 1,639 Report post Posted November 18, 2011 Z tym topieniem dziobu masz absolutna rację. Zabawa z przesuwaniem załogi faktycznie się sprawdza. Najzabawniejsze jest szybkie zmniejszenie prędkości przy dociażonym dziobie, raz tak zrobiłem przy turystycznym pływaniu w kilka osób i udało się nawet nalać wody przez dziób, na szczęście w lato Ucierpiały na szczęście tylko kanapki i skarpety... Share this post Link to post Share on other sites
zorro69 83 Report post Posted November 19, 2011 Witam, pływam też BUSHEM 380 z 15 YAMAHĄ dwusuwem, powiem ,że zawsze wchodzi w ślizg, praktycznie na każdej fali.Prędkość mierzona kiedyś na Wiśle płynąc pod prąd to ok 35 km/h. Jeśli chodzi o jego trymowanie to wygląda to tak, że przy rozpędzaniu początkowo sam unosi się dziób, a potem opada delikatnie i już jest w ślizgu. Ma super wyporność,stabilności takiej nie zagwarantuje żadna łódka, no chyba ,że ponad 5 metrowa, ważąca z 400 kg. Pływam zwykle z kolegą ok 120 kg. Pozdrawiam ! Share this post Link to post Share on other sites
ictus 1,639 Report post Posted November 22, 2011 @zorro69 Jak się ma 15 koni to nie dziwne że wchodzi! Odrobinę zazdroszczę, bo przejrzałem schematy mojego 8 konnego Marinera i jednak nie da się go przerobić na 15km. Przerobić można 9,9 km na 15 i w końcu taki sobie kupię, chyba Yamahę. Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted November 22, 2011 A ja mam Busha Craba 360 i 15 km Yamahę i wejdę w ślizg ale we dwóch bo muszę kolegą doważać dziób Pompuję ponton na tzw kamień trym na pierwszy otwór a szpeju nie jest aż tak dużo...trochę toreb po dwie wędki żarcie picie itp. Myślę że to może być tylko i wyłącznie wina silnika np modelu może ma jakiś nie typowy trym lub noga nie jest S... Jaką długość ma mieć S-ka i gdzie się to mierzy? Share this post Link to post Share on other sites
ictus 1,639 Report post Posted November 22, 2011 [quote]... Jaką długość ma mieć S-ka i gdzie się to mierzy? [/quote] Łatwo poznać czy masz odpowiednią długość stopy silnika po zamontowaniu na ponton. Płyta antykawitacyjna ( takie poziome skrzydło na kolumnie nad śrubą ) powinna być minimalnie poniżej kila. Tu jest jest opisane http://www.smalloutboards.com/shaft.htm Krótka stopa 37,5 cm Długa stopa 50 cm Ale tak naprawdę to w moim Marinerze mam krótką stopę ale pomiędzy tymi wartościami Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted November 22, 2011 No i u mnie w Yamaszce wyszło podobnie... jakaś dziwna odmiana S-ki??? Share this post Link to post Share on other sites
ictus 1,639 Report post Posted November 22, 2011 Aż to sprawdziłem, skoro nie tylko ja mam S-ke kosmitę. Mi wychodzi ok 17 cali. S-ka jest od 15 do 17 cali a L od 18 do 21 cali. Znalazłem cos takiego: Please note that depending on the particular model, some Tohatsu shaft lengths may be 2 longer than standard (ie: a short shaft may be 17 instead of 15 and a long shaft may be 22 instead of 20). Wygląda na to że jest lekko wydłużona S-ka. Natomiast ja z gratami i 2 osobami na pokładzie 8 konnym silnikiem wprowadzam ponton w ślizg więc z 15 km nie powinno być problemów. Share this post Link to post Share on other sites
mdziam_78 278 Report post Posted November 23, 2011 [quote]Na 6KM - 24km/h[/quote] A próbowałeś może 360 na 4KM w ślizg wprowadzić. Ciekaw jestem czy muszę coś większego kupić czy Yamaha 4suw 4KM da radę. mdd Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted November 23, 2011 Ja też miałem wcześniej 6 km do 360 cm i była lipa z prędkością tzn płynęło się ale strasznie wolno...na 15 km prędkość jest OK i wreszcie można odwiedzać dalsze łowiska. Share this post Link to post Share on other sites
ictus 1,639 Report post Posted November 23, 2011 Ja miałem opisane w instrukcji jaki silnik kupić do mojego pontonu na morze, dlatego wziąłem 8km. Faktycznie wystarcza, aczkolwiek 15km to takie moje małe marzenie Pomocne było też obejrzenie filmików na youtubie z takim samym modelem pontonu i różnymi silnikami. Share this post Link to post Share on other sites
krzysiek 2,715 Report post Posted November 24, 2011 [quote]Na 6KM - 24km/h[/quote] A próbowałeś może 360 na 4KM w ślizg wprowadzić. Ciekaw jestem czy muszę coś większego kupić czy Yamaha 4suw 4KM da radę. mdd[/quote] Niestety nie. Spróbuj poszperać na YouTube. Szczerze mówiąc - wątpię. Kolega nie wprowadza w ślizg pontonu 270 z silnikiem 3,5KM. Share this post Link to post Share on other sites
ictus 1,639 Report post Posted November 25, 2011 Tu jest kilka filmików - ale w większości są to pontony bez gratów z 1 osobą na pokładzie. Ja bym brał minimalnie 6 koni, a najlepiej 8 koników do pontonu 2,7m chyba ze to bardzo lekka kostrukcja Quicksilver 270 + Mercury 4 km http://www.youtube.com/watch?v=Pq3sbwfvo4o&feature=resul ts_video&playnext=1&list=PLB7E7F2E909859271 Silver Marine 270 + 5km http://www.youtube.com/watch?v=XYuFiTy0_dg Quicksilver 270 + 6km Quicksilver 270 + Mercury 6 pk Do pływania w ślizgu zdecydowanie odradzam airmatę ze względów bezpieczeństwa. Maksymalna bezpieczna prędkość pontonu 2.6m z airmatą to ok 24km/h dla Zodiaca, dla wielu pontonów to 8-12 km/h (czyli tempo żółwie). Przy pontonach z twardą podłogą dobierałbym silnik tak: od 2,6 do 2,7m - od 6km do 8km 3,1m - od 8km do 15km 3,5m - 15km (max do 20km, przy czym potrzebny jest wtedy patent) 4m - od 20 do 25 koni (czyli trzeba zrobić patent sternika motorowodnego co samo w sobie jest dobrym pomysłem jak nie chcemy sobie zrobić krzywdy) 4,5m - od 30 do 40 koni ( patent wymagany j.w.) Najlepiej sprawdzić jaki minimalny i maksymalny silnik jest opisany w specyfikacji pontonu i kupić w tym przedziale. Przy czym przy dużej ilości sprzętu brałbym zdecydowanie większy silnik. Share this post Link to post Share on other sites
patu 8,491 Report post Posted November 25, 2011 Mam Kaimana 330R i Yamahę 9.9 Hp 2009r. We dwie osoby +- 100kg i masie szpeju na pokładzie wchodzi w ślizg w pół manetki i z prądem buja się do 34-36 km/h. Trym ustawiony na pierwszym otworze... Share this post Link to post Share on other sites
Guzu 18,102 Report post Posted November 25, 2011 Jak wchodzi wslizg ponton Patryka widzialem i potwierdzam ze smiga az milo. Moj (Zodiac 380, 13.5 KM Yamaha i 3 osoby na pokladzie) juz taki zwinny nie jest... Share this post Link to post Share on other sites
patu 8,491 Report post Posted November 25, 2011 Daniel, do Twojego Zodiaka można by wsadzić Kaimana a i jeszcze dla mnie starczyłoby miejsca. Kawał pływadła, na rzekę aż prosi się o 20 KM... Share this post Link to post Share on other sites
Monk 298 Report post Posted November 25, 2011 Mój Promarine 360 + suzuki 15 KM (Wietierok juz na emeryturze) we dwie osoby i sporo szpeju utrzymuje prędkość przelotową 30 km/h (ok.pół manetki) , Vmax to 45 km/h. Maksymalne sprawdzone obciązenie to 5ciu dorosłych facetów - w ślizg wchodzi, ale zajmuje to ok 50 metrów. Jak już kiedyś wspominałem ten sam ponton wchodził we dwie osoby w ślizg również przy 8 ruskich koniach i osiągał ponad 30 km/h w sprzyjających warunkach, jednak kiedy warunki nie sprzyjały (np.spora fala i pod wiatr) to czasami był problem z wejściem w ślizg lub zajmowało to szmat czasu. Generalnie 15 KM przy pontonie 3,5m to moim zdaniem optimum - we dwóch można nawet trochę poszaleć a prędkość przelotowa jest już przyzwoita. Share this post Link to post Share on other sites
Guzu 18,102 Report post Posted November 25, 2011 Z mojego 380 cm we dwoch lowi sie naprawde komfortowo. Mozna tez spokojnie usiasc, wyciagnac nogi i zrobic chwile relaxu z puszka w reku (coli). Szkoda ze tak rzadko mam okazje posmigac nim, ale moze w przyszlym roku uda sie poprawic troche ten wynik. Jak chodzi o pomiary predkosci to GPSem nie mierzylem, ale wiem ze przelotowo w 2 osoby mielismy zblizona predkosc przelotowa do Patryka (tez we dwoch). Ale prawda jest taka, ze nie zamienilbym na inny ponton mojego Zodiaca Share this post Link to post Share on other sites
Monk 298 Report post Posted November 25, 2011 A ile taki lotniskowiec waży i jak jest pakowany? Share this post Link to post Share on other sites
Guzu 18,102 Report post Posted November 25, 2011 Wazy 54 kg. Podloga jest z laminowanych plyt ze sklejki. 5 elementow usztywnianych 2 aluminiowymi belkami wzdluznymi. po wyjeciu podlogi zostaje sporej wielkosci flak, producent nie przewidzial na niego torby. zreszta wlozenie go do jakiejs torby wymagaloby zlozenia go duzo bardziej niz ja go skladam. U mnie jezdzi zwykle zlozony na 3. . Tak wyglada z nami dwoma (Xavi i ja) podczas Odrzanskich harcow. Zdjecie by @patu. Share this post Link to post Share on other sites
Xavi 98 Report post Posted November 25, 2011 ale tam się fajnie woda marszczy ...a ponton wygodny na maxa, komfort łowienia i wygoda. Share this post Link to post Share on other sites
ictus 1,639 Report post Posted November 28, 2011 Zodiaki to świetne pontony )) Jakby więcej użytkowników napisało o mocy silników i długości ich pontonów można by zrobić pełne zestawienie. Share this post Link to post Share on other sites
Gumofilc 202 Report post Posted November 30, 2011 Pewnie moznaby takie uproszczone zestawienie zrobic...tylko po co? Na kazdym pontonie pod motor powinno stac napisane jaki jest do niego zalecany max mocy silnik i jaki jest optymalny. Jak ktos nie musi bawic sie w W.Marszalka to wystarczy mu ten zalecany optymalny. Gumo Share this post Link to post Share on other sites
ictus 1,639 Report post Posted December 1, 2011 Fakt że w wielu pontonach są te informacje, w tym w moim. Jednak na stronie np: Busha czy Kolibri podana jest tylko moc maksymalna. Często przy wyborze silnika decydują finanse i każdemu zależy żeby wszedł w ślizg ale był jak najtańszy, czyli o mniejszej mocy. Ja miałem zagwozdkę przy wyborze silnika, chciałem dobrać tak aby silnik był jak najlżejszy i najtańszy oraz wchodził w ślizg z 2 osobami i gratami. Udało mi się, ale wymagało to dużo szperania w sieci. Share this post Link to post Share on other sites