Przemek 341 Report post Posted September 3, 2011 Mam Busha Craba 360 oraz Yamahę 15 km Dziś pływałem z kolegą i zauważyłem że by wejść w ślizg najpierw musieliśmy dociążyć mocno przód a jak już się ponton położył na wodzie to kolega mógł siąść na środkowej ławce. Nie dociążając przodu ślizg nie był możliwy ponton stał dęba. Co było tego przyczyną? Nasza masa? Obaj ważymy po 100 kg, Krzyś nawet trochę więcej, graty to po dwa kije na głowię, paliwo, żarcie i przynęty. Share this post Link to post Share on other sites
Slavecky 92 Report post Posted September 3, 2011 Stawiam na zbyt ciężki silnik S. Share this post Link to post Share on other sites
tymon 803 Report post Posted September 3, 2011 To ciekawe, skoro w Przemka Crabie można do 25KM założyć. To raczej nie waga. Share this post Link to post Share on other sites
opelot 4 Report post Posted September 4, 2011 [quote]Nasza masa? Obaj ważymy po 100 kg, ........graty to po dwa kije na głowię, paliwo, żarcie i przynęty. [/quote] Dokładnie - masa, ale niewlaściwie rozłożona Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted September 4, 2011 Ciężko inaczej było się rozmieścić w pontonie w końcu to nie 7m łajba...no i cięższy kolega siedział i tak z przodu a tych gratów to nie było jakoś strasznie dużo. Yamaha waży 42 kg w czterosuwie. Share this post Link to post Share on other sites
opelot 4 Report post Posted September 4, 2011 Możesz wyżej zamontowac silnik jeśli masz taką możliwość, dać mniejszy kąt (trymowanie), a jak ci to nie pomoże to tylko kolega na dziobie ci pozostaje Share this post Link to post Share on other sites
Mirek* 62 Report post Posted September 4, 2011 Witam A może wina leży po stronie śruby napędowej...? I z tego co mi wiadomo to 15KM-nny silnik waży 50kg. 42kg to waży silnik 9,9KM. Pozdrawiam Share this post Link to post Share on other sites
zamki 6 Report post Posted September 4, 2011 [quote]Witam A może wina leży po stronie śruby napędowej...? I z tego co mi wiadomo to 15KM-nny silnik waży 50kg. 42kg to waży silnik 9,9KM. Pozdrawiam [/quote] Z teg co ja wiem to oba te silniki sa oparte na jednej poejmności więc mogą się różnić wagą jedynie przy zastosowaniu w nich krótkiej lub dlugiej stopy. Co do podnoszenia dziobu spróbuj najpierw zmienić trym silnika po mojemu zacznij od ostatniej dziurki wsuwając spodzin pod ponton. Później można o jedną dziurkę podnieść i pewnei te ustawienie będzie najbardziej optymalne. Śruba może mieć wpływ na szybsze plywanie(większy skok) lub szybsze wyjście do ślizgu(mniejszy skok) Share this post Link to post Share on other sites
radeqs 71 Report post Posted September 4, 2011 [quote] Z teg co ja wiem to oba te silniki sa oparte na jednej poejmności więc mogą się różnić wagą jedynie przy zastosowaniu w nich krótkiej lub dlugiej stopy. [/quote] Yamahy miały tą samą pojemność (323 cm) bodajże do 2008 roku i ważyły w okolicach 50 kg. Od 2008 9.9 ma pojemność 212 cm i waży w okolicach 40 kg, waga 15 nie poszła w dół. Share this post Link to post Share on other sites
opelot 4 Report post Posted September 4, 2011 Zgadzam się z @Zamki, zacznij trymowanie od otowru 1-go, tj najbliższego pawęży - i dalej metodą prób i błędów .. Ale jak pisałem wcześniej, ważne jest też właściwe rozłożnie ładunku. Jeśli chodzi o śruby, to te wolniesze/ mocniejsze, tzw. uciągowe mają zastosowanie głównie do napedu jachtów. Co do wagi straszych roczników Yamahy 15 hp - mogło tak być. 9 była zdławioną wersją 15. Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted September 4, 2011 Moim skromnym zdaniem ratunek jedynie w trymowaniu bo układać nie ma już jak...łowimy we dwóch więc nie ma pola manewru. Jeśli dobrze zrozumiałem muszę cofnąć silnik pod samą pawęż na pierwszy otwór na łapkach od pawęży czy ostatni patrząc na śrubę. Teraz pływałem mając zablokowany silnik na drugim otworze od pawęży. Tu coś znalazłem o trymowaniu ale oczywiście każdy robi inaczej tzn jeden pisze że ma silnik ustawiony po samej pawęży a inny że na trzecim otworze...i bądź tu mądry http://www.cro.pl/forum/viewtopic.php?p=549436 Share this post Link to post Share on other sites
zamki 6 Report post Posted September 4, 2011 [quote] Z teg co ja wiem to oba te silniki sa oparte na jednej poejmności więc mogą się różnić wagą jedynie przy zastosowaniu w nich krótkiej lub dlugiej stopy. [/quote] Yamahy miały tą samą pojemność (323 cm) bodajże do 2008 roku i ważyły w okolicach 50 kg. Od 2008 9.9 ma pojemność 212 cm i waży w okolicach 40 kg, waga 15 nie poszła w dół.[/quote] Masz rację przejżałem manual i widzę, że poszli konstruktorzy w drugą stronę czyli 15 i 20 są w tej chwili na tym samym bloku silnika a waga 15 z S stopą 51 kg Co do trymu jeżeli jest na drugiej dziurze to będzie to powodem przełóż na pierwsżą i powinno zagadać. Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted September 6, 2011 Kto pływa sam 360cm pontonem? Da się wejść samemu w ślizg? Share this post Link to post Share on other sites
Slavecky 92 Report post Posted September 6, 2011 Da! Kwestia mocy silnika... S. Share this post Link to post Share on other sites
hlehle 4,798 Report post Posted September 6, 2011 [quote]Kto pływa sam 360cm pontonem? Da się wejść samemu w ślizg? [/quote] Bez problemu Share this post Link to post Share on other sites
krzysiek 2,715 Report post Posted September 6, 2011 [quote]Kto pływa sam 360cm pontonem? Da się wejść samemu w ślizg? [/quote] Bez problemu [/quote] Na 6KM - 24km/h Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted September 7, 2011 Daniel na którym otworze masz zablokowany silnik patrząc od pawęży? Share this post Link to post Share on other sites
Monk 298 Report post Posted September 7, 2011 [quote]Kto pływa sam 360cm pontonem? Da się wejść samemu w ślizg? [/quote] Jak miałem mojego dzielnego wietieroka 8km to nawet we dwie osoby + sprzęt wchodził w ślizg i wyciskał ok 25 km/h. Ale bywały problemy z wejściem w ślizg np. pod sporą falę czy pod znaczny wiatr - wtedy max 15 km/h i duże spalanie. Teraz mam Suzukę 15KM (btw 43 kg) i wchodzi w ślizg we dwójkę na zawołanie, prędkość w ślizgu przy połowie odkręcenia manetki ok.30 km/h a V max to ponad 40 km/h A spalanie ok 2 l/h czyli 3 razy mniej niż zasłużony rusek P.S. Wietieroka miałem ztrymowanego na 3 dziurkę od pawęży a suzuki na 1 i jest git, na 3-ciej miał większą tendencję do stawania dęba przy starcie. Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted September 7, 2011 No właśnie ja miałem na 2 otworze to staliśmy dęba na 15 km Yamaszce i kumpel musiał ostro dusić dziób teraz przestawiłem na pierwszy ale muszę zaczekać na testy do soboty Share this post Link to post Share on other sites
Monk 298 Report post Posted September 7, 2011 Jedna sprawa to trym a druga to posługiwanie się gazem z wyczuciem czyli płynne odkręcanie manetki Share this post Link to post Share on other sites
Slavecky 92 Report post Posted September 7, 2011 Ojoj... No właśnie... jako silnikowa zieleninka zapomniałem w ogóle o trymowaniu silnika... Ustawiłem jak najwyżej coby śrubą nie przyhaczyć o coś i tyle... No i jakoś tam ten ślizg udawalo się złapać.. Czy jest jakaś uniwersalna zasada? Np. im niżej opuszczony silnik tym łatwiej wprawić jednostkę w ślizg czy coś w tym stylu? Dzieki za podpowiedzi S. ps. prędkość mierzycie na GPS-ie? Share this post Link to post Share on other sites
Monk 298 Report post Posted September 9, 2011 Jak przegniesz z trymem w jedna strone to bedzie stawać dęba a jak w drugą to ryć dziobem - tak w obrazowym skrócie P.S.Tak-prędkość z GPS-u Share this post Link to post Share on other sites
hlehle 4,798 Report post Posted September 9, 2011 [quote]Daniel na którym otworze masz zablokowany silnik patrząc od pawęży? [/quote] Z tego co pamiętam to cały czas siedzi na 1 Share this post Link to post Share on other sites
Przemek 341 Report post Posted November 16, 2011 Przestawiłem pod koniec sezonu Yamahę na pierwszy otwór lecz nie pomogło to zbyt wiele tzn ponton nawet przy dwóch osobach (każda ok 100kg) graty paliwo itp. przy starcie i średnim rozpędzaniu się stoi początkowo dęba i dopiero po bujnięciu go przez dziób lub wychyleniu się na dziób osoby ponton wchodzi w ślizg...sam nie mam możliwości przeważyć pontonu Share this post Link to post Share on other sites
busz231 165 Report post Posted November 16, 2011 przedłużka na rumpel może pomóc. Share this post Link to post Share on other sites